1. Wielokąt foremny i wypukły
2. Czworokąt
3. Trapez
4. Romb
5. Równoległobok
6. Kwadrat
7. Prostokąt
8. Deltoid
9. Okrąg dziewięciu punktów
10. Trójkąt prostokątny
11. Okrąg i koło
12. Wektory

 

1.   Wielokąt foremny i wypukły  top

 

 Wielokątem foremnym nazywamy wielokąt, w którym każde dwa boki są równe i każde dwa kąty są równe. Na każdym wielokącie foremnym można opisać okrąg (o promieniu R) i w każdy wielokąt foremny można wpisać okrąg (o promieniu r - apotema wielokąta foremnego). Okręgi te są współśrodkowe to znaczy, że mają wspólny środek, który nazywamy środkiem wielokąta.

  W wielokątach foremnych o n-bokach :

                             

                              

                             

Bok wielokąta foremnego.

 

Pole wielokąta foremnego:

Zależności w niektórych wielokątach foremnych:

 

Wielokąt wypukły

Jeśli liczba boków jest równa n, to suma kątów wewnętrznych jest równa:

 Pole wielokąta wypukłego

Pole oblicza się dzieląc wielokąt wypukły na trójkąty.

Wielokąt wypukły jest foremny, jeżeli ma wszystkie boki równe i kąty równe.

W każdym n-kącie liczba przekątnych wynosi:

a suma miar kątów zewnętrznych wynosi 360°.

STATeria

2.  Czworokąt  top

 Czworokątem (czworobokiem) nazywamy wielokąt o czterech bokach. Suma kątów każdego czworokąta jest równa 360°.

m - odcinek łączący środek przekątnej  ze środkiem przekątnej

Pole czworokąta

gdzie  jest kątem między przekątnymi.

Obwód czworokąta

Czworokąt wypukły można opisać na okręgu wtedy i tylko wtedy, gdy:

Pole czworokąta opisanego na okręgu

Czworokąt wypukły można wpisać w okrąg wtedy i tylko wtedy, gdy:

Pole czworokąta wpisanego w okrąg

 

 Twierdzenie Ptolemeusza

 

3. Trapez

top

Trapezem nazywamy czworokąt, który ma przynajmniej jedną parę boków równoległych. Boki równoległe ( a i b) nazywamy podstawami trapezu.

Oznaczenia:

 Pole trapezu

 Trapez jest równoramiennym wtedy, gdy jego boki nierównoległe (c i d) są równe.

Pole trapezu równoramiennego

 

4. Romb

top

Rombem nazywamy równoległobok, którego wszystkie boki są równe, przekątne są wzajemnie prostopadłe i dzielą kąty na połowy.

Pole rombu

 

5. Równoległobok

top

Równoległobokiem nazywamy czworokąt, w którym przeciwległe boki są parami równe i równoległe. Punkt Q (punkt przecięcia się przekątnych) dzieli przekątne na połowy. Przeciwległe kąty są parami równe.

Pole równoległoboku

 

STATeria 6.  Kwadrat

top

Kwadratem nazywamy równoległobok, w którym wszystkie boki są równe, wszystkie kąty są proste i przekątne są równe.

Pole kwadratu

 

 

7.  Prostokąt

top

Prostokątem nazywamy równoległobok, w którym wszystkie kąty są proste i przekątne są równe.

Pole prostokąta

 

8.  Deltoid

top

Deltoid.

Czworokąt jest deltoidem:

 Pole deltoidu

 

9.  Okrąg dziewięciu punktów

top

 Definicja okrągu dziewięciu punktów

 W dowolnym trójkącie ABC środki boków K, L i M, spodki wysokości D, E i F oraz środki odcinków łączących ortocentrum tego trójkąta H (punkt przecięcia wysokości) z jego wierzchołkami - punkty X, Y i Z leżą na jednym okręgu

Okrąg ten nazywamy jako okrąg dziewięciu punktów lub okrąg Feuerbacha.

 Aby narysować okrąg dziewięciu punktów należy:

 

W ten sposób otrzymujemy okrąg  9 - ciu punktów.

Objaśnienia:

Spodkiem wysokości nazywamy, punkt wspólny wysokości i prostej zawierającej odpowiedni bok trójkąta.

STATeria

 

10.  Trójkąt prostokątny

top

Pole trójkąta

 Wzory trygonometryczne dotyczące trójkąta prostokątnego

 Twierdzenie Pitagorasa

Jeżeli trójkąt jest prostokątny, to suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi przeciwprostokątnej.

 Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa

Jeżeli w trójkącie kwadrat długości jednego boku równa się sumie kwadratów długości boków pozostałych, to trójkąt jest prostokątny.

 

11.  Okrąg i koło

top

 Okręgiem  o środku O i promieniu r>0 nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległość od punktu O jest równa r.

Kołem o środku O i promieniu r>0 nazywamy zbiór wszystkich punktów płaszczyzny, których odległość od punktu O nie jest większa od r.

 

Średnica okręgu przechodząca przez jego środek jest równa 2r, gdzie r - promień koła.

Średnica koła jest większa od każdej cięciwy niebędącej średnicą.

Średnica prostopadła do cięciwy dzieli tę cięciwę na połowy.

Cięciwa okręgu, to prosta łącząca dwa punkty (D i E) leżące na powierzchni okręgu, niemająca żadnych innych wspólnych punktów z  powierzchnią.

  Jeżeli dany jest okrąg   i prosta m to:

 

Styczna do okręgu jest prostopadła do promienia okręgu poprowadzonego do punktu styczności.

Jeżeli dane są dwa różne okręgi  to:

Objaśnienie: 

Objaśnienie: 

 Kąt środkowy

Kąt, którego wierzchołek jest środkiem okręgu nazywamy kątem środkowym

 Kąt wpisany.

Kątem wpisanym w okrąg nazywamy kąt wypukły, którego wierzchołkiem jest dowolny punkt P okręgu a ramionami półproste zawierające cięciwy okręgu przecinające się w punkcie P.

 

W okręgu równym kątom środkowym odpowiadają równe cięciwy.

Kąty wpisane w okrąg i oparte na tym samym łuku są równe i każdy z nich jest równy połowie kąta środkowego opartego na tym samym łuku, co kąty wpisane.

Kąt ostry między cięciwą i styczną przechodzącą przez koniec tej cięciwy jest równy połowie kąta środkowego odpowiadającego tej cięciwie.

Kąt wpisany oparty o średnicę jest prosty.

 

12. Wektory

top

Definicja wektora

Wektorem nazywamy uporządkowaną parę punktów. Pierwszy z tych punktów nazywamy początkiem wektora albo punktem zaczepienia wektora, a drugi - końcem wektora.
Wektor o początku A i końcu B oznaczamy i przedstawiamy na rysunku w postaci odcinka AB zakończonego w punkcie B grotem.

Jeżeli wektor jest zawarty w osi liczbowej, to długość wektora , przy obranej i ustalonej jednosce długości:

a) ze znakiem plus, jeżeli wektor ma zwrot zgodny ze zwrotem osi

lub
b) ze znakiem minus, jeżeli wektor ma zwrot przeciwny do zwrotu osi
nazywamy miarą względną wektora . Miarę wektora , zawartego w osi liczbowej zapisujemy, używając symbolu AB.
Każdy wektor ma miarę bezwzględną (długość), która jest zawsze liczbą dodatnią, natomiast wektor zawarty w osi liczbowej, oprócz miary bezwzglednej ma jeszcze miarę względną.
Wektorem zerowym nazywamy wektor, którego początek i koniec pokrywają się. Wektor zerowy oznaczamy zerem: 0.
Suma wektorów

Jeżeli
to
zasada równoległoboku
zasada trójkąta

Różnica wektorów

Różnicą wektorów i jest wektor równy sumie wektora i wektora przeciwnego do wektora .
Jeżeli
to